Linie Air Canada ogłosiły, że od czerwca 2026 r. rozpoczną użytkowanie airbusów A321XLR na sezonowych trasach długodystansowych. Pierwszą z nich będą loty z Montrealu (YUL) na Majorkę (PMI). Oprócz rejsów na hiszpańską wyspę, przewoźnik ogłosił kolejną nową trasę do Katanii, a także powrót do Szanghaju i Budapesztu.
Kanadyjski przewoźnik, który zamówił 30 A321XLR, poinformował, że Majorka będzie pierwszym międzynarodowym kierunkiem, do którego będą latać airbusy A321XLR. Sezonowe rejsy wystartują 17 czerwca 2026 r. I będą obsługiwane cztery razy w tygodniu do 24 października 2026 r. według poniższego rozkładu (czasy lokalne):
- AC924 YUL-PMI 18.45-08.25+1 (1-3-5-7)
- AC925 PMI-YUL 12.15-15.10 (12-4-6-)
Według Marka Galardo, wiceprezesa wykonawczego i dyrektora handlowego (CCO) oraz prezesa działu cargo w Air Canada, pierwsza dostawa samolotu A321XLR, zaplanowana na pierwszy kwartał 2026 r., będzie oznaczała dla linii „kolejny etap międzynarodowego rozwoju”.
- Ten rewolucyjny samolot wąskokadłubowy otwiera nowe, ekscytujące możliwości na całym świecie dzięki zasięgowi samolotu szerokokadłubowego i ulepszonym produktom pokładowym - powiedział Mark Galardo.
Bilety na loty na Majorkę są już w sprzedaży, a system rezerwacji linii pokazuje, że samoloty A321XLR zabiorą na pokład 182 pasażerów w trzech klasach podróży: 14 w klasie biznes (w pełni rozkładane fotele 1-1), 36 w klasie premium (2-2) oraz 132 fotele w klasie ekonomicznej (3-3). Loty między Montrealem a Majorką stały się możliwe dzięki zasięgowi samolotu
A321XLR, a Air Canada stała się pierwszym kanadyjskim przewoźnikiem oferującym loty na hiszpańską wyspę położoną na Morzu Śródziemnym.
Jedyną inną północnoamerykańską linią, która latała na lotnisko PMI, jest United Airlines, która w czerwcu 2022 r. uruchomiła trasę z lotniska Newark (EWR) na Majorkę. Sezonowe połączenie rozpoczęło się od trzech lotów tygodniowo, a w sezonie letnim liczba ta wzrosła do czterech. Zgodnie z rozkładem lotów, United planuje kontynuować loty na tej trasie w 2026 r., obsługując rejsy między Newark a hiszpańską wyspą boeingami 767-400ER. Warto dodać, ze zarówno Air Canada, jak i United Airlines są członkami Star Alliance i transatlantyckiego joint venture A++.
A321XLR przejmą inne loty
Kanadyjski przewoźnik dodał, że jego A321XLR przejmą również loty z Montrealu do Edynburga (EDI) i Tuluzie (TLS) w 2026 r. W obecnym sezonie letnim roku dwie wspomniane trasy były obsługiwane odpowiednio przez samoloty B737 MAX 8/787-8 (EDI) oraz B787-9 (TLS). Wraz z dalszymi dostawami A321XLR, których w połowie 2026 r. ma być 10 sztuk, Air Canada doda kolejne nowe trasy z lotniska w Toronto, Ottawie i Halifax.
Dwie nowe i powrót dwóch starych trasAir Canada ogłosiły w ostatnich dniach także swoją międzynarodową siatkę połączeń na sezon letni 2026 r., obejmującą nowe kierunki w Europie i Azji. Od przyszłego roku linie uruchomią nowe trasy z Montrealu do Katanii na Sycylii oraz ogłoszoną wcześniej do Palma de Mallorca. Z Toronto przewoźnik przywraca loty do Szanghaju i Budapesztu oraz zwiększy liczbę lotów do Pragi. Natomiast popularna sezonowa trasa Air Canada z Vancouver do Bangkoku będzie teraz obsługiwana przez cały rok, umacniając pozycję linii lotniczej jako jedynego przewoźnika z Ameryki Północnej oferującego połączenia non stop do stolicy Tajlandii.
Flota kanadyjskiej liniiObecnie flota Air Canada składa się z 215 samolotów: 17 airbusów A320, 20 A321,
38 A220-300, 20 A330-300, 47 boeingów B737 MAX 8, ośmiu B767-300F/BDSF, sześciu B777-200LR, 19 B777-300ER, ośmiu B787-8 oraz 32 B787-9.
Przewoźnik oczekuje na dostawę 110 samolotów: 27 airbusów A220-300, 30 A321XLR,
dwóch boeingów B767-300ER,
18 B787-10, dwóch B767-300BDSF, dwóch B777F, pięciu B737 MAX 8 oraz
30 Heart Aerospace ES-30.